Algemene bespaartips |

Het belang van een goede klantendatabase anno 2019

Het belang van een goede klantendatabase anno 2019

Voor bedrijven is het steeds belangrijker om data bij te houden over hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan de data, die verzameld wordt op de website van een bedrijf. Het gedrag van klanten kan heel nauwkeurig gevolgd worden, om een website op deze manier te optimaliseren. Op welke pagina verlaten bezoekers de website? Via welke zoektermen komen bezoekers op je website terecht? Enzovoorts. Deze data maakt het niet alleen makkelijker om nog meer uit je website en (potentiële) klanten te halen. Ook kun je op deze manier besparen als bedrijf. Je weet bijvoorbeeld precies op welke zoektermen het interessant kan zijn om in zoekmachines te adverteren. Zo geef je geen geld uit aan zoektermen, die een relatief klein aantal sales opleveren.

Een CRM-systeem gebruiken als bedrijf

Niet alleen is het interessant om data te verzamelen over het gedrag van bezoekers op de website van je bedrijf. Kijk ook naar de mogelijkheid om een CRM-systeem te gebruiken. Een CRM-systeem maakt het mogelijk om klantdata te verzamelen en te analyseren. CRM staat hierbij voor Customer Relationship Management. Het doel van een CRM-systeem is het analyseren van de data over klanten, om op deze manier voor een geoptimaliseerde marketingcampagne te kunnen zorgen. Je weet immers precies wat de doelgroep van je organisatie is! Ook kun je marketing inzetten, welke gericht is op een specifieke klantengroep. Denk aan klanten die al meerdere keren wat besteld hebben. Deze data haal je heel eenvoudig uit je CRM-systeem.

Verschillende systemen met elkaar vergelijken

Het is belangrijk om voor de aanschaf van een CRM-systeem een vergelijking te maken. Op internet zijn diverse websites te vinden, met uitgebreide recensies over deze systemen. Dit maakt het aanzienlijk makkelijker om het beste CRM systeem te vinden. Vaak wordt per maand voor zo’n systeem betaald. Door een keer een jaarabonnement af te sluiten, kun je besparen op de kosten voor het systeem. Zo houd je geld over voor marketingcampagnes, voor nieuwe medewerkers, enzovoorts. Let bij het vergelijken van deze systemen ook op de kosten hiervan. Door specifiek voor een goedkoop CRM-systeem te kiezen houd je maandelijks meer geld over voor andere zaken. Het aanbod aan CRM-systemen is door de jaren heen steeds groter geworden. Daarbij zijn de systemen te koppelen aan andere systemen binnen je bedrijf.

Klantenservice verbeteren met een CRM-systeem

Naast de mogelijkheid om meer uit je marketingcampagnes te halen met een CRM-systeem, kun je het systeem ook gebruiken voor een verbetering van je klantenservice. Analyseer bijvoorbeeld wat een klant gekocht heeft en op welk moment, als deze een klacht heeft. Zo kun je vooraf bekijken of een klant nog recht heeft op garantie, of een klant vaker producten gekocht heeft, enzovoorts. Zeker een vaste klant wil je niet verliezen als gevolg van een klacht. Het CRM-systeem vertelt je in zo’n geval met wat voor oplossing je zou moeten komen om de klant te behouden. Door voor een verbetering van de klantrelatie te zorgen zal je bedrijf op termijn betere prestaties behalen. Gebruik jij momenteel al een CRM-systeem?

Ook interessant

Geen reacties

    Laat een bericht achter

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Sorry, er zijn geen resultaten gevonden Probeer het overnieuw met een ander woord.